No więc stało się. Chcesz mieć własną stronę internetową, ale nie wiesz od czego zacząć. W Internecie jest mnóstwo ofert, każda nieco inna od pozostałych, a widełki cenowe wahają się od kilkaset do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Jak się w tym nie pogubić i wybrać najlepszą firmę? Poświęć kilka minut na przeczytanie tego artykułu, a już będziesz wiedział o co pytać i jak interpretować wycenę. Dzięki temu będziesz bliżej stworzenia swojej wymarzonej strony internetowej i unikniesz wielu stresów.

Poniżej znajdziesz listę najważniejszych rzeczy, które pomogą Ci w wyborze odpowiedniej firmy oferującej usługi tworzenia stron internetowych. Branża IT jest specyficzna i zdarza się, że wykorzystuje niewiedzę swoich klientów. Warto więc się nieco poduczyć, by Twój biznes nie spalił na panewce już na samym starcie.

Indywidualny projekt graficzny strony internetowej

Bardzo wiele firm tworzących strony internetowe opiera swoje dzieła na szablonach. Szablon strony www to nic innego jak gotowiec, który uzupełnia się zdjęciami i tekstami, a następnie oddaje klientowi.

Oczywiście nie ma w tym nic złego, tylko należy pamiętać o kilku ważnych aspektach:

  • Cena takiej strony internetowej powinna być znacznie niższa, a bardzo niewiele firm kwapi się do tego by przyznać, że opiera swoje dzieła na szablonach www i wycenia usługę tak, jakby była pisana specjalnie pod danego klienta.
  • Twoja strona internetowa będzie wyglądać jak tysiące innych opartych na tym samym szablonie. Tym sposobem nie wyróżnisz się na tle konkurencji i możesz pozbawić się wielu klientów.
  • Szablony stron internetowych są często trudne do zmodyfikowania pod indywidualne potrzeby klienta. Jeżeli więc będziesz chciał coś zmienić, przesunąć, poprawić czy dodać to… może być z tym problem lub cena modyfikacji sprawi, że złapiesz się za głowę. Niektórzy również mogą Ci powiedzieć, że coś co chcesz jest niemożliwe lub się nie da, a tak oczywiście nie jest.

Wniosek? Warto zapytać czy dana firma tworzy indywidualny projekt graficzny strony www, czy da się go zmodyfikować i rozbudować.

Oczywiście szablon szablonowi nierówny, ale bardzo wiele z nich oferuje możliwość wprowadzenia treści tylko w konkretny sposób i umieszczenia ich w konkretnym miejscu. Jeżeli chcesz się wyróżnić lub przygotować stronę internetową skrojoną na wymiar, zdecydowanie poszukaj firmy, która będzie w stanie przygotować dla Ciebie indywidualny projekt graficzny i dowolne rozmieszczenie treści pod Twoje gusta.

Szyfrowanie SSL na stronie internetowej

Kojarzysz tę kłódkę przy adresie www, która po kliknięciu mówi, że „połączenie jest bezpieczne”? To właśnie oznacza, ze dana strona www jest zabezpieczona szyfrowaniem SSL. Jeszcze parę lat temu SSL przydatny był tylko dla sklepów internetowych, ponieważ odpowiada za bezpieczne przekazywanie płatności i wrażliwych danych, takich jak dane z karty kredytowej czy dane do logowania do danego serwisu. Gdyby nie SSL, ktoś mógłby przechwycić te dane i skorzystać z nich w niemiły dla Ciebie sposób.

Szyfrowanie SSL na stronie internetowej

Kłódka przy adresie www oznacza aktywny certyfikat SSL. Dla sklepów internetowych jest to obowiązek, a dla pozostałych stron www to dobra praktyka.

Szyfrowanie SSL z roku na rok nabiera coraz większej wartości, jest coraz bardziej eksponowane i w dzisiejszym Internecie praktycznie każda strona internetowa powinna posiadać własny certyfikat SSL z kilku ważnych powodów:

  • Strony internetowe z SSL trafiają na wyższe pozycje w wyszukiwarce. Samo Google przyznało, że jest to czynnik wpływający na pozycjonowanie, niezależnie od tego czy taki certyfikat faktycznie jest potrzebny, tj. czy poprzez stronę www są przekazywane wrażliwe dane dotyczące płatności, logowania itp. Innymi słowy, od szyfrowania SSL może zależeć czy twoja strona będzie wyżej od konkurencji.
  • Zielona kłódka przy adresie stanowi niezły efekt psychologiczny i sugeruje, że dana strona www jest bezpieczna i godna zaufania. Nawet jeżeli z technicznego punktu widzenia go nie potrzebuje, to wielu użytkowników zwraca na to uwagę.
  • Twórcy przeglądarek internetowych będą stopniowo kłaść coraz większy nacisk na wyeksponowanie faktu czy dana strona posiada certyfikat SSL. Ma to na celu nie tylko ochronę danych osobowych, ale także zasugerowanie, że dana strona internetowa może być podejrzana lub niebezpieczna.

Wniosek? Certyfikat SSL powinien być na każdej nowej stronie internetowej, bez względu na to czy jest faktycznie potrzebny czy nie.

Odpowiedni CMS na stronie internetowej

No dobrze, masz już stronę internetową. Co dalej? Wisi sobie na serwerze, przyciąga klientów i generuje zyski. Mija jeden miesiąc, drugi, a Ty chciałbyś poprawić jakiś akapit, zmienić numer telefonu pracownika czy po prostu wymienić zdjęcie na fajniejsze. Jak to zrobić? Jeżeli nie zostałeś przeszkolony z obsługi zaplecza strony internetowej, to musisz niestety napisać do firmy, która ją stworzyła. Drobne szlify czy poprawki powinny być bezpłatne, jednakże może się zdarzyć, że otrzymasz wycenę. Może się też zdarzyć, że Twoja strona internetowa nie opiera się o żaden popularny CMS, wtedy bez specjalistycznej wiedzy będziesz mógł tylko uderzyć w klawiaturę, zastanawiając się dlaczego nie pomyślałeś o tym wcześniej.

CMS WordPress

CMS WordPress posiada przyjemny edytor treści, dzięki któremu dodamy post czy zmienimy zdjęcie na inne bez konieczności znajomości kodu.

CMS to system zarządzania treścią, który pozwoli Ci w późniejszym czasie samodzielnie dokonywać zmian i poprawek, które nie są związane z grzebaniem w kodzie strony. Jest wiele popularnych CMS-ów na rynku, takich jak WordPress, Joomla czy Durpal, które pozwalają na wprowadzanie modyfikacji po stronie laika – bez obawy, że coś zepsuje. CMS także pozwala na łatwą rozbudowę strony internetowej, dodawania treści czy zakładek, a nawet przerobienie informacyjnej strony www na sklep internetowy.

Oczywiście każdy CMS ma swoje wady i zalety, a w swojej „kodowej” strukturze są bardzo nierówne. Jaki w takim razie CMS będzie dla Ciebie najlepszy? Tutaj nie musisz wypełniać ankiety i czekać na werdykt. Odpowiedź jest prosta i natychmiastowa – WordPress. Dlaczego?

  • Obecnie jest to najpopularniejszy na świecie system zarządzania treścią. Jak chwalą się sami twórcy, ponad 41% (prawie połowa!) Internetu stoi na WordPressie. Z tego CMS korzystają takie marki jak Microsoft, BBC, PlayStation, Disney, MTV, Vogue, Angry Birds, Mercedes Benz, The New Yorker, a także indywidualne persony jak Usain Bolt, Snoop Dogg, Beyonce, The Rolling Stones, Katy Perry… i mnóstwo, ogromne mnóstwo innych.
  • WordPress jest stale rozwijany i rozbudowywany, posiada ogromną społeczność i kosmiczną liczbę dodatków rozbudowujących jego funkcjonalności.
  • Nadaje się zarówno do małej strony informacyjnej dla niewielkiej firmy, jak i na ogromny serwis korporacyjny.
  • Jego obsługa w kwestii zarządzania treścią jest banalnie prosta i nie wymaga znajomości kodu.
  • Ja tworzę strony oparte o silnik WordPress i po każdym zakończonym projekcie przeprowadzam szkolenie z klientem by mógł samodzielnie zarządzać stroną. Bez żadnych dodatkowych opłat 😊.

Możliwość rozbudowy strony internetowej

Wydawałoby się to oczywiste, ale ten aspekt nie zawsze znajduje się w ofercie firm tworzących strony internetowe. Jeżeli są oparte na szablonach lub ich CMS jest autorski czy tworzony indywidualnie, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że to i owo będzie niemożliwe lub zbyt kosztowne. Nie każda strona internetowa startuje z grubej rury, oferując setki podstron czy produktów. Nie każdą firmę na to stać i nie każdej chce się czekać aż zostanie w pełni przygotowana. Logika podpowiada, że lepiej zacząć od czegoś mniejszego by już widniało w Internecie i przyciągało (oraz informowało) klientów, a dopiero później dokonywać rozbudowy i modyfikacji. Jest to ważne również z drugiego, mniej oczywistego powodu – nie zawsze będziesz wiedział co okaże się potrzebne Twoim klientom lub w jakim kierunku rozwinie się Twoja działalność.

W jednym przypadku rozbudowa strony internetowej będzie oznaczać dodanie zakładki z aktualnościami, ale dla kogoś innego bardziej niezbędny będzie panel logowania dla klientów by w łatwy sposób przekazywać im projekty. I przy wyborze odpowiedniej firmy tworzącej strony www, wszystko to powinno być możliwe.

Dlatego by uniknąć wtopy, zawsze pytaj o możliwości rozbudowy strony internetowej i cenę, nawet zmyślonej funkcjonalności, która Ci nie będzie potrzebna, ale dzięki temu dowiesz się, czy firma nie działa opierając się na modelu „brzytwy i ostrzy”. Nazwa wzięła się od marki Gillette, która sprzedaje tanio maszynki do golenia, rekompensując sobie niskie ceny drogimi ostrzami. Podobnie działają producenci drukarek – sama sprzęt jest bajecznie tani, a gdy zajdzie potrzeba wymiany tuszu, koszt nowego tonera może zrównać się z ceną samej drukarki. I tak też postępują firmy tworzące strony internetowe. Sam projekt jest tani, ale dalsza rozbudowa czy dodawanie funkcjonalności będzie drogie. Zyskują na tym, że nie pomyślałeś o tym wcześniej.

Doświadczenie firmy

Mawiają, że dobrymi chęciami jest piekło wybrukowane. Zlecenie stworzenia strony www komuś niedoświadczonemu może pomniejszy koszty, ale prędzej czy później okaże się, że doświadczenie jest kluczowe. Wie o tym każdy pracodawca, który szuka kogoś więcej niż szeregowego pracownika. Niedoświadczona firma stworzy stronę internetową pod Twoje dyktando i wymagania, ale ostatecznie może okazać się, że te wymagania mają niewiele wspólnego z realiami rynkowymi. Tym sposobem Twoja strona internetowa kończy na samym dnie wyszukiwarki i dostaje order nieintuicyjności (żartowałem, nie ma takiego orderu). Doświadczona firma powinna umieć powiedzieć stop by nieco przyhamować wybujałe wizje swoich klientów i starać się dopasować projekt strony www do realiów rynku, a także konkretnej branży, zachowując jednocześnie indywidualną tożsamość projektu i wyróżnić go na tle innych. Brzmi to skomplikowanie i takie też jest.

Gdy stronę internetową stworzy ktoś, kto język HTML pamięta z lekcji informatyki, to jedynymi odbiorcami takiego dzieła będą osoby, które wpiszą adres www bezpośrednio w pasku adresu. I przy okazji zaskoczą się jaka ta strona www jest brzydka, a grafik chyba przeleżał pod lodem pół wieku. Taka strona internetowa nie pojawi się ani w wynikach wyszukiwania, ani też nie przyciągnie klientów. Jasne, istnieją unikalne projekty stron internetowych, które przypominają dzieła sztuki, a samo odkrywanie funkcji i zabawa animacjami przynosi frajdę, ale jest to kropla w morzu. I to bardzo droga kropla. Przeciętny użytkownik powinien znaleźć w 30 sekund to, czego szuka i nie można mu tego utrudniać. Wszystko musi być na swoim miejscu, zgodnie z przyzwyczajeniami odbiorców.

Doświadczona firma projektująca strony internetowe śledzi trendy, doradzi najlepsze rozwiązania i podpowie co jest ważne, a z czego lepiej zrezygnować. Zoptymalizuje stronę www, nada jej spójności wizualnej i wiele, wiele więcej. W końcu robiła to już setki razy i dla nich to chleb powszedni. Niedoświadczona firma pochwali się wiedzą teoretyczną i będzie eksperymentować oraz zbierać doświadczenie na Tobie. Wyjdzie lub nie. Brutalne, ale prawdziwe.

Koszty utrzymania strony internetowej

W idealnych warunkach jedynymi twoimi kosztami utrzymania strony internetowej powinny być opłaty hostingowe – czyli serwer, domena oraz certyfikat SSL. Oczywiście mowa tu o kosztach technicznych, bez wliczania w to reklamy czy pozycjonowania. W mniej romantycznym scenariuszu możesz otrzymać opłatę abonamentową za administrowanie strony. Co to znaczy? Jeden rabin powie, że to jakieś koszty optymalizacyjne, drugi rabin powie, że to opieka techniczna. Fajnie brzmi, ale niewiele pomaga. Dobrze zaprojektowana strona internetowa nie ma prawa się zepsuć, działa sama w sobie, nie trzeba jej doglądać i na nią chuchać. Oczywiście to bardzo uogólnione stwierdzenie, ponieważ każda strona www jest inna, ale w przypadku ogromnej większości stron internetowych, na których nic szczególnego się nie dzieje, fikcyjne opłaty administracyjne są bajką kiepskiego pisarza. Sklep internetowy powinien sam sprzedawać, a portal informacyjny powinien sam publikować treści w odpowiednich miejscach na podstawie wyboru użytkownika.

Jedyną sytuacją, w której twórca strony internetowej faktycznie powinien w nią zajrzeć, są ewentualne aktualizacje czy poprawki bezpieczeństwa oraz rozbudowa projektu. To pierwsze potrafi zrobić sam WordPress, to drugie powinno być dobrze udokumentowane i wycenione. Jeżeli więc ktoś wpadnie na pomysł, że będzie pobierać comiesięczne opłaty – zapytaj dokładnie za co i nie daj się zbyć ogólnikami, bo być może właśnie ktoś zarabia na tym, że zaloguje się na stronę www by zobaczyć czy działa i korzysta z Twojej niewiedzy.

Prędkość wczytywania strony internetowej

Według wyszukiwarki Google jest to jedna z ważniejszych wytycznych by Twoja strona internetowa była wysoko w wynikach wyszukiwania. Nikt nie lubi zamulających stron www, a zwłaszcza boty pozycjonujące. Proces optymalizacji strony internetowej jest często żmudny i czasochłonny, ale przynosi realne efekty. Najczęstszą przyczyną niskiej prędkości wczytywania strony www jest śmietnik w zapleczu CMS, który wywołują niepotrzebne wtyczki i dodatki, a także źle napisany kod oraz zbyt duże zdjęcia. Może to i być także kwestia kiepskiego hostingu, przeładowanej bazy danych lub zewnętrznych skryptów, które zabierają cenne sekundy zanim pojawią się jakiekolwiek treści.

Pingdom Website Speed Test

W Internecie istnieje bardzo dużo narzędzi pozwalających na zmierzenie prędkości wczytywania strony.

Jest więc w czym przebierać, zwłaszcza gdy sprząta się po kimś bałagan. Najlepiej więc zadbać o prędkość wczytywania strony internetowej już na samym początku, na etapie projektowania. Być może brzmi to może zbyt górnolotnie – bo pół sekundy w jedną czy w drugą to nic złego, ale dla botów Google, które ustalają pozycje Twojej strony, jest to grzech śmiertelny.

Na szczęście nawet najbardziej zagraconą stronę internetową można przyspieszyć. Nie zawsze oznacza to optymalizację kodu, ponieważ czasem łatwiej (i taniej) jest taką stronę www przepisać od zera. Czasami odnalezienie się w cudzym kodzie jest bardziej czasochłonne, niż napisanie go po swojemu i lepiej, ale są to skrajne przypadki. Jeżeli masz stronę www opartą o CMS WordPress, to z dużym prawdopodobieństwem da się ją zoptymalizować bez tak drastycznych ruchów.

Na pozycję strony internetowej w wyszukiwarce wpływa również…

Responsywność strony internetowej

Strona www powinna dobrze wyświetlać się zarówno na ekranie standardowego laptopa, jak i na monitorze ultrapanoramicznym, a także na smartfonie i tablecie. Oznacza to, że layout strony internetowej powinien być „gumowy” i rozciągać się automatycznie i skalować w zależności od proporcji ekranu i jego wielkości, zachowując przy tym swój design i styl. Tym w skrócie jest responsywność.

Responsywność strony www to dzisiejszy standard i obowiązek. Ponad połowa wszystkich odwiedzin na stronach internetowych ma miejsce z poziomu urządzeń mobilnych i dlatego Google dba o to, by promować strony internetowe potrafiące się wyświetlić na telefonie i nadaje im wyższe pozycje, niż ich nieresponsywnym konkurentom. I to znacznie wyższe pozycje. Poprzez wyższe pozycje mam na myśli naprawdę wyższe pozycje. Czy już wspominałem, że responsywność strony internetowej jest kluczowa? Jeżeli tak i rozumiesz powagę sytuacji, to nigdy przenigdy nie decyduj się na projekt strony internetowej, który responsywności nie oferuje. Na szczęście zdarza się to już coraz rzadziej, ale nadal można wtopić.

Projekt strony www powinien być przetestowany zarówno na klasycznym laptopie, jak i na najmniejszym iPhonie oraz największym Samsungu Galaxy. Pewnie zdarzyło Ci się trafić na stronę internetową, gdzie miałeś problem z zamknięciem powiadomienia, otwarciem menu czy wyświetleniu czegokolwiek. Gdzieniegdzie rozjeżdżał się tekst lub był wielkości ziarnka piasku, a bloki przeskakiwały w dół zamiast być obok siebie. Gratulacje, trafiłeś na stronę www z bardzo kiepską responsywnością i straciłeś wystarczająco nerwów, by w przyszłości omijać ten adres szerokim łukiem. Przy swojej stronie internetowej nie chcesz mieć podobnego doświadczenia i nie chcą również go mieć Twoi klienci.

Dobry kontakt z twórcami

Pisałeś kiedyś do osoby kontaktowej w firmie, a ona przekierowywała Twoje zapytanie do innego działu? A ten inny dział musiał się zapytać kierownika czy można, a kierownik musiał napisać maila do innego działu ile to kosztuje, a tamci akurat byli na urlopie? I ostatecznie sprawa do załatwienia na dwa zdania ciągnęła się przez dwa tygodnie?

No cóż, nie jesteś jedyny. Im większa firma, tym więcej procedur i tym bardziej pracownicy nie wykraczają poza swoje kompetencje. Oczywiście jest to bardzo dobre rozwiązanie z punktu widzenia prowadzenia biznesu, ale nie oszukujmy się – czasem jest to przegięcie. I więcej użerania się, niż realnych korzyści, a najważniejsze to znaleźć złoty środek.

Niestety w bardzo wielu firmach informatycy i programiści są „niekontaktowi”, czyli nie można do nich bezpośrednio zadzwonić lub napisać by załatwić jakąś drobnostkę inaczej, niż pisaniem maili, które ostatecznie i tak będą gdzieś tam przekierowane. Owszem, po pewnym czasie można mieć dosyć ludzi dzwoniących z pierdołami i fanaberiami, ale są to skrajne przypadki i dotyczą każdej branży. Zaufany, świadomy i dobry klient powinien mieć możliwość merytorycznej konsultacji z osobą wykwalifikowaną w danym zakresie. Bez zbywania, przekierowywania czy rozpraszania odpowiedzialności. Legendy głoszą, że podobno takie firmy istnieją, dlatego jeżeli planujesz długofalową współpracę to najlepiej jest właśnie takich ludzi znaleźć, bez względu na koszty.

Nie ma tutaj złotej rady jak o to zadbać ani jak domyślić się, czy taka firma w ten sposób funkcjonuje. W przypadku tworzenia stron internetowych najlepiej to wyczuć. Przykładowo jeżeli masz bezpośredni kontakt z twórcą już od samego początku, to jesteś na dobrej drodze. Jeżeli natomiast piszesz z nim za pośrednictwem firmowej sekretarki, to już coś jest nie halo.

Podsumowanie

To chyba wszystkie najważniejsze porady, które pozwolą Ci mieć szerszy ogląd na co uważać podczas przebierania wśród ofert tworzenia stron internetowych. Temat z pewnością nie został wyczerpany, ale jeżeli któryś z powyższych podpunktów nie zostanie spełniony, polecam szukać projektu strony www gdzie indziej. Gdzie? Na przykład na niniejszej stronie internetowej 😊.

INTERESUJE CIĘ STWORZENIE STRONY INTERNETOWEJ?
ZAPRASZAM DO KONTAKTU

Petite Pages - tanie i profesjonalne strony internetowe